PranaLiving

 

Wat Schoonheid, PMS, Menstruatie Klachten, De Overgang & Hormonen Met Elkaar Te Maken Hebben!?

categorie: Questions and answers
Wat Schoonheid, PMS, Menstruatie Klachten, De Overgang & Hormonen Met Elkaar Te Maken Hebben!?

Wat zijn hormonen
Hormonen spelen een cruciale rol bij er goed uitzien (schoonheid), de vrouwelijke (en mannelijke) cyclus en de algehele gezondheid.

Hormonen sturen namelijk bijna alle processen in ons lichaam aan, zoals; stemming, gedrag, emoties, seksuele prikkels, groei, suikerspiegel en ons metabolisch systeem.

Het woord hormoon komt dan ook niet voor niks van het Griekse woord homao dat ‘in beweging zetten’ betekent.

Hormonen zijn dus eigenlijk de baas in ons lichaam. En het is daarom belangrijk dat we hier het één en ander van begrijpen met betrekking tot ons uiterlijk, gezondheid en welzijn.

Maar wat zijn hormonen eigenlijk?
Hormonen zijn chemische stoffen die een zeer specifieke uitwerking op de organen en weefsels van het lichaam hebben.

De hormonen werken hierbij zowel activerend als afremmend. Het zijn simpel gezegd de aan- en uitknoppen van ons systeem.

Typerend is verder dat hele kleine hoeveelheden hormonen hele grote effecten hebben!

Hormonen & schoonheid




Hormonen hebben ook een grote uitwerking op schoonheid gerelateerde kenmerken. Zo zijn bijvoorbeeld acne en cellulitis hormoon gerelateerd. En de hormoonhuishouding heeft een ongelofelijke grote invloed op de het proces dat bepaald waar en hoeveel vet er wordt opgeslagen.

Ook de glans van je huid, de helderheid van je ogen, de sterkte van je nagels en haren zijn allemaal afhankelijk van je hormoonbalans. Wanneer je je hormonen in balans brengt zullen deze schoonheidskenmerken moeiteloos, op een natuurlijke manier en van binnenuit de perfecte vormen aannemen, precies zoals het door de natuur bedoeld is!

Maar wat misschien nog wel belangrijker is dat wanneer je je hormonen in balans brengt je naast een mooi uiterlijk, wat eigenlijk niks meer is dan een weerspiegeling van je innerlijke gezondheid, ook een enorme verbetering zal zien tijdens je (maandelijkse) cyclus, je stemming en je energieniveau!

De invloed van een hormonale disbalans op de vrouwelijke cyclus (menstruatie)



De vrouwelijke hormonen in het lichaam worden geproduceerd in een paar amandelvormige organen, beter bekend als de eierstokken. Deze zitten diep in de bekken één aan elke kant van de baarmoeder.

De twee hoofdhormonen van de vrouw zijn de oestrogeen en progesteron. Deze hormonen geven de vrouw kracht en uithoudingsvermogen en zijn grotendeels verantwoordelijk voor de vrouwelijke vorm van het lichaam. De eierstokken beginnen rond het twaalfde levensjaar met het produceren van grote hoeveelheden oestrogeen. Dit zorgt ervoor dat het meisje in die periode kan uitgroeien tot een jonge vrouw. Ook de menstruatie zal hierdoor opgang komen. Dit betekent het begin van de vruchtbare periode die ongeveer 35 jaar zal duren.

De menstruatie is gekoppeld aan de vrouwelijke functie van ovulatie waarbij het eitje van de eierstokken naar de baarmoeder gaat waar het klaar is om bevrucht te worden. De baarmoederwand moet hiervoor maandelijks schoongemaakt worden van o.a. toxische stoffen zodat de bevruchting goed kan plaatsvinden. Deze schoonmaak duurt ongeveer 4 dagen en heeft een ritme van ongeveer 28 dagen.

De hoofdproblemen bij menstruatie zijn pijnlijke menstruatie, stopzetting, of overvloedige menstruatie en het premenstruele syndroom (PMS) dat we in het volgende paragraaf behandelen. Deze onregelmatigheden komen veel voor maar zijn niet normaal. Gezonde vrouwen die leven volgens de natuurlijke wetten en een dieet volgen dat bestaat uit natuurlijke voeding hebben geen last van deze maandelijkse ongemakken.

De verschillende onregelmatigheden tijdens de menstruatie zijn een gevolg van een lage gezondheid en een toxische conditie van het lichaam. De oorzaak hiervan ligt vooral bij verkeerde leefgewoonten en in het bijzonder verkeerde voedingsgewoonten. 

De menstruatie onregelmatigheden kunnen aangepakt worden door te kijken naar het lichaam als één geheel. Door de toxische stoffen uit het lijf te halen en te werken aan de algehele gezondheid.

Het dieet is hier uiterst belangrijk bij. Fruit en salades, de lichaam reinigende en gezondheid bevorderende voeding van de natuur, moeten de hoofdbestanddelen van het dieet zijn. Samen met noten en zaden in gekiemde vorm. Hiernaast moet ook bepaalde hormoon verstorende voeding vermeden worden.

Premenstrueel syndroom (PMS)




Het premenstrueel syndroom, of in het kort PMS, verwijst naar een variatie van symptomen die meestal voorkomen twee tot zeven dagen voor de menstruatie.

Ongeveer 40 procent van de menstruerende vrouwen hebben last van PMS. En het komt het meeste voor bij vrouwen boven de 30.

Het opkomen van de symptomen is meestal abrupt en gaat soms gepaard met hoofdpijn en overgeven. Een algeheel gevoel van depressie en irritatie versterken de gehele ervaring. En het opbouwende karakter van PMS maakt de laatste dag van de PMS het heftigst.

Gespannen hoofdpijn komt veel voor tijdens deze periode. Ook pijn in de borsten kan een gevolg zijn, soms ondraaglijk. In sommige gevallen kan er een opgeblazen buik optreden met opgezwollen enkels en polsen. Een aantal vrouwen gaan dan diëten om deze ongemakken tegen te gaan, maar dit leidt alleen tot depressie en een flauw gevoel. Anderen hunkeren naar zoetigheid.

Er is geen specifieke diagnose voor PMS. Het probleem kan gediagnosticeerd worden aan de hand van de ervaringen uit het verleden.

De oorzaken van PMS blijven vrijwel onverklaard. Sommige autoriteiten geloven dat het te maken heeft met een tekort aan het hormoon progesteron. Emotionele stress is vaak een onderdeel van de symptomen. De sociale relaties en bezigheden dienen dan ook bekeken worden.

Een team van onderzoekers van het Sinai Ziekenhuis in Baltimore en de John Hopkins Universiteit van medicijnen in London hebben door middel van een gecontroleerde studie geconcludeerd dat voedingstekorten, in het bijzonder dat van vitamine E en vitamine B6 de meest voorkomende oorzaken zijn van PMS.

Het uitgebalanceerde natuurlijke dieet speelt dus wederom een grote rol bij het voorkomen van PMS. Naast het vermijden van ongezonde voeding dat vol zit met toxische hormoonverstorende stoffen.

Het regelmatig beoefenen van specifieke beweging, in het bijzonder die voor het versterken van de onderbuik en rug zijn zeer goed bij het verhelpen van PMS.

Ook mentaal is het belangrijk om positief te blijven. Negatieve mentale houdingen zoals, angst, zorgen maken, boosheid, jaloezie, spanning etc. moeten worden verminderd en vervangen door positief denken, meditatie en goed gezelschap.

Welke uitwerking heeft een hormonale disbalans op de overgang?




De menopauze is een heel normale gebeurtenis in het leven van een vrouw die gemiddeld plaatsvind rond het 50ste levensjaar. De pre-menopauze kan al overigens al een paar jaar eerder beginnen. De menopauze, ook wel de overgang genoemd betekent het einde van de vrouwelijk vruchtbaarheidsperiode.

Er zijn een paar misverstanden over de overgang. Veel vrouwen hebben het gevoel dat ze na de overgang oud zijn geworden en voorbij hun fysieke hoogtepunt zijn. Anderen hebben het gevoel dat de overgang voor een verandering in de seksuele drift zorgt. Deze aannames zijn ver van de waarheid. De overgang  is dan wel het einde van de vruchtbaarheid maar niet van de levenskracht. Het vermindert niet de fysieke capaciteit of de seksuele lust en plezier van een vrouw.

Gedurende de overgang wordt de hele lijn van endocriene klieren verstoord. Speciaal de geslachtsklieren, de schildklier en de hypofyse. Goed gezonde vrouwen hebben geen last van symptomen gedurende de menopauze. Het enige teken van verandering is het stoppen van de menstruatie. Aan de andere kant zijn er veel vrouwen die geen goede gezondheid genieten door fouten en tekorten in het dieet en leefstijl. In deze gevallen leidt de overgang tot verschillende fysieke en emotionele spanningen en manifestaties.

De reden dat de klachten veel erger zijn dan in de pubertijd komt grotendeels doordat de tekorten in de voeding veel langer hebben doorgewerkt. De heftigheid van de symptomen hangt erg af van diverse factoren zoals; algehele gezondheid, operaties en blootstelling aan straling. De bijkomende problemen van de overgang zijn meestal over wanneer de menstruatie helemaal is gestopt.

De vervelende symptomen die gekoppeld zijn aan de overgang ontstaan doordat de eierstokken niet langer de normale hoeveelheid oestrogeen en progesteron produceren, de dominante vrouwelijke hormonen. Hierbij daalt progesteron sneller dan oestrogeen wat er voor zorgt dat er een oestrogeendominantie in het lichaam ontstaat met alle gevolgen van dien.

Wanneer een vrouw last heeft van de overgang kan dat een teken zijn dat het lichaam toxisch is en een goede schoonmaak nodig heeft. Hiervoor moet ze een aantal gezondheidsopbouwende stappen doorlopen en adopteren waarbij het voedingspatroon ook weer van cruciaal belang is! 

Bij de overgang gelden dezelfde voedingsadviezen als bij PMS en menstruatie problemen waarbij de nadruk moet liggen op een overdaad aan rauw biologisch fruit en groenten en gekiemde noten en zaden. Ook vers geperste sappen van groenten en fruit moeten in het dieet opgenomen worden. En wederom moeten alle industrieel geproduceerde voeding, geraffineerde producten, zoals witte suiker en witte bloem en alle producten die deze stoffen bevatten vermeden worden.

Hoe je dit het beste kan aanpakken en op welke belangrijke aspecten je hierbij moet letten komen stap voor stap aan bod in het boek Het Hormoon Geheim.

Hoe raken hormonen uit balans & hoe krijg je ze weer in balans?



Hormonen raken uit balans wanneer toxische stoffen van buitenaf het lichaam in komen en zich gaan gedragen als xeno-oestrogenen of pseudohormonen. Wanneer dit gebeurt nemen deze synthetische stoffen de plek in van de lichaamseigen hormonen met vroeg of laat een disbalans tot gevolg.

Onder deze stoffen vallen o.a.:

- Pesticides op en in bespoten groenten, fruit, noten en granen etc. Let erop dat de meeste producten hieruit zijn opgebouwd.

- Zware metalen in voeding, water en de lucht

- Weekmakers uit plastic die lekken in voeding en water.

- Geur-, kleur- en smaakstoffen, smaakversterkers, conserveringsmiddelen en andere E-nummers.

- Slechte suikers. Slechte suikers zijn geraffineerde suikers, zoals bijvoorbeeld witte suiker. Inclusief alle producten waar dit in verwerkt is.

- Ranzige vetten en oliën, verhitte vetten en (meervoudige) verzadigde vetten.

- Medicijnen inclusief de anticonceptiepil en cholesterol medicatie.

- Bepaalde non-food producten met daarin xeno-oestrogenen zoals, make-up, zeep, wasmiddel, plastic drinkbekers, tandpasta etc.

Ook de volgende zaken dragen bij aan een hormonale disbalans:

- Een tekort aan mineralen.

- Verschillende vormen van straling, zoals die van mobiele telefoons, Wi-Fi, 3G etc.

- Te weinig zonlicht direct op de huid.

- Stress en andere negatieve prikkels van buitenaf.

- Onvoldoende (nacht)rust . 

De totaaloplossing


Veel producten in onze samenleving die we frequent tot ons nemen, hebben een hormonale disbalans tot gevolg. Dagelijks andere keuzes maken is dan ook de enige remedie tegen hormonale schommelingen en voor een beter gezondheid in het algemeen.

Dit zal enige inzet vergen, maar het positieve hiervan is als je de bron aanpakt je holistisch kan veranderen. Dit betekent dat wanneer je één ding verbetert, alles om je heen verbetert, zoals; je stemming, je lichaam, je relaties, je energieniveau, je functioneren en bovenal je gezondheid!

Omdat je voedingspatroon en bijbehorende lifestyle één van de moeilijkste zaken is om te  veranderen heb ik een boek geschreven waarin ik de eenvoudige en geheel natuurlijke methode beschrijf om je hormonen snel weer in balans te krijgen.

Ik neem je in dit boek mee langs alle noodzakelijke kennis, tips & trucs die je moet weten om dit proces zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen.

Klik hier om de eerste 5 hoofdstukken gratis te downloaden of het boek direct te bestellen


Lees hier hoe de ervaringen met, en van mijn vrouw tot de totstandkoming van dit boek hebben geleid

Schrijf een bericht