PranaLiving

 

Hoe kom ik van mijn eetverslaving / suikerverslaving af?

categorie: Questions and answers
Hoe kom ik van mijn eetverslaving / suikerverslaving af?

In dit artikel geef ik antwoord op de volgende vragen:

- Hoe doorbreek ik mijn gedrag en drang naar fout voedsel? Want eenmaal geproefd, duurt het een tijd voordat ik weer op het rechte pad ben. Om maar te zwijgen over de negatieve gedachtes die ik erover heb.

- Hoe kom ik van compulsief eetgedrag (eetverslaving) af?

- Hoe kom ik van mijn suikerverslaving af?


Hoe kom ik van mijn eetverslaving / suikerverslaving af?

Het is zo herkenbaar, je bent zo goed bezig met je voedingspatroon. En dan ineens krijg je een onweerstaanbare trek in pizza, chocola, koekjes, chips, brood met kaas etc. Eten waarvan je weet dat het niet goed voor je is, maar toch kan je het niet laten het te eten.

Of je bent in een situatie waarin je er toch voor kiest om mee te eten met je vrienden of familie, al sta je eigenlijk niet helemaal achter het menu. En eenmaal geproefd duurt het weer een paar dagen voor je jezelf op het ‘rechte pad’ krijgt.

En alsof dat nog niet erg genoeg is ‘vreet ’ je jezelf vervolgens ook nog eens figuurlijk op omdat je de ‘fout’ in bent gegaan. Waardoor je je nog eens extra slecht voelt.

Maar wat is een eetverslaving / suikerverslaving nou eigenlijk?

Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden, want een eetverslaving / suikerverslaving is hetzelfde als een drugsverslaving. Dezelfde gebieden in de hersenen worden aangesproken, dezelfde neurotransmitters worden geactiveerd en veel van de symptomen zijn identiek (1).

‘Junkfood’ heeft, net als drugs, een krachtig effect op het beloningsgebied in de hersenen, waar neurotransmitters zoals o.a. dopamine bij betrokken zijn (2).

De voedingsmiddelen die het meest problematische lijken, is het typische ‘junkfood’ zoals patat, pizza etc. En levensmiddelen die geraffineerde suiker of tarwe of beiden bevatten.

Een eetverslaving / suikerverslaving gaat dus niet over een gebrek aan wilskracht, maar wordt veroorzaakt door een intens dopamine signaal die de biochemie van de hersenen overneemt (3).

Hoe doorbreek je dit patroon? En belangrijker nog, hoe kom je van deze verslavingen af?


Er zijn naar mijn mening meerdere invalshoeken als we het hebben over de oplossing voor dit probleem.

Eerst lijkt het mij goed om te kijken waar deze behoeftes vandaan komen.

Er zijn volgens mij namelijk meerdere krachten aan het werk. Het kan zijn dat je aan het afkicken bent van bepaalde voeding, waardoor je er juist behoefte aan hebt. Dit zijn de zogenaamde eetaanvallen (ook wel bekend als ‘food cravings’). 

Daarbij kan het zijn dat je een tekort hebt aan bepaalde voedingsstoffen. Je lichaam geeft signalen af dat je opzoek moet naar deze bepaalde voedingsstoffen, maar je hoofd heeft een ‘verkeerd’ voedingsproduct gekoppeld aan dit signaal.

Dan hebben we natuurlijk nog het inzetten van voeding als ‘comfort food’. Na een zware dag op het werk of een vervelende situatie, gebruik je voeding om in een andere mentale en lichamelijke staat te komen, door het beloningsgebied in de hersenen aan te spreken. 

En dan is er ook nog de druk van mensen om ons heen die meespeelt. Het fenomeen dat de Engelse ‘peer presure’ noemen. We zijn nou eenmaal groepsdieren waardoor we geneigd zijn mee te doen met wat ‘de groep’ normaal acht.

Dus, hoe gaan we het aanpakken?

Een goede eerste strategie is naar mijn mening het in huis halen van gezonde(re) vervangers.

Heb je vaak zin in zoetigheid? Haal dan bijvoorbeeld gedroogd fruit in huis, zoals gedroogde vijgen, mango, banaan, ananas etc.

Heb je vaak zin in chocola? Haal dan pure chocola (80% of meer) in huis, of beter nog rauwe chocola. Je kan dit eventueel zoeter en minder bitter maken door het in biologische honing te dippen.

Heb je vaak trek in hartige snacks? Haal dan bijvoorbeeld (cashew)noten in huis, rijstecrackers met tahin of humus of bak een omelette voor jezelf.

Ga in eerste instantie voor de meest gezonde variant die je lekker vindt. En blijf zoeken naar betere opties. Tip: doe dit wanneer je er niet persé zin in hebt, zodat je gewoon kan nadenken en niet gedreven wordt door impulsen.

Daarnaast is het ook cruciaal om uit te zoeken naar welke voedingstoffen je eigenlijk opzoek bent. Verwerk vervolgens meer producten in je patroon die ook daadwerkelijk de voedingsstoffen bezitten waar je behoefte aan hebt. Hieronder een handig overzicht:



Detoxen tegen eetverslaving en suikerverslaving


Een andere zeer krachtige strategie is ontgiften. Maar begin hier pas mee wanneer je het voorgaande hebt geïntroduceerd, zodat je een goede basis hebt gelegd met het eten van gezondere vervangers.

Algemene detox kuren werken goed, maar specifiek met het ontgiften van de darmen heb ik goede resultaten geboekt. Dit kan door middel van reguliere darmspoelingen. Maar ook door de darmflush die ik beschrijf op p.103 in mijn boek Het Hormoon Geheim.

Hoe kan je omgaan met ‘peer pressure’?


Wanneer je naar vrienden en familie toegaat, bij wie je weet dat er minder gezond gegeten wordt, zit er maar één ding op en dat is je eigen eten maken. Ter plekke of van te voren. Het leuke hiervan is dat je mensen die dichtbij je staan kan inspireren om ook gezonder te gaan eten!

Besluit je toch om mee te eten? Straf jezelf niet door boos op jezelf te zijn. Die energie is misschien nog wel ongezonder voor je dan het ‘slechte’ eten zelf. Geniet van het eten, het gezelschap, voel wat het eten met je doet en of het het waard was.

Wanneer je een keer iets eet waar je niet achter staat, gooi dan niet gelijk de hele dag weg, zo van, nou vandaag gaat toch niet meer lukken, ik ga dan nu ook maar helemaal los! Een truckje dat ik hier zelf tegen inzet is, om een (grote) salade te eten. Ik heb het gevoel dat mijn systeem hierdoor weer ‘gereset’ wordt.

Onthoud daarbij dat gezonder eten een proces is. Waarbij volharding en doorzetten natuurlijk belangrijk zijn. Maar je kan niet van ‘zero to hero’ in 1 dag.

Ik heb dit allemaal al geprobeerd, maar het lukt me echt niet!

Ex drugs-, alcohol en rookverslaafde Kris Gunnars gaat nog een stap verder. Volgens hem zit er maar één manier op om van een echte eetverslaving / suikerverslaving af te komen.

En dat is door simpelweg nooit meer hetgeen te eten waar je verslaafd aan bent.

“De waarheid is ... Volledige onthouding! Dit is de enige betrouwbare manier tegen verslaving. Hoe eerder je dat accepteert, hoe sneller je zal herstellen. Hoewel de "alles met mate" insteek kan werken voor sommige mensen, is dit advies een complete ramp voor een eetverslaafde. Als het gaat om verslaving zal matigdheid mislukken. Elke keer weer. Dit is de eenvoudige (maar niet de makkelijke) oplossing om te stoppen met je verslaving. ”

Als je nog twijfelt en niet zeker weet of dit het offer waard is, schrijf dan een lijst van voor-en nadelen:

Voordelen kunnen zijn: gewicht verliezen, langer leven, meer energie hebben en me elke dag beter voelen, etc.

Nadelen kunnen zijn: ik kan geen ijs eten met mijn familie, geen lekkernijen met kerst etc.

Schrijf alles op. Leg dan de twee lijsten naast elkaar en vraag jezelf af: Is het de moeite waard? Als het antwoord een volmondig "ja" is, dan kun je er zeker van dat je er juist aan doet.

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om jezelf voor te bereiden en om de overgang zo eenvoudig mogelijk te maken:

Trigger foods: Maak een lijst van producten die je neiging voor slecht eten versterken. Dit is je "trigger" voeding en moet je volledig vermijden.

Fast food restaurants: Maak een lijst van fast food plekken waar ze gezonde maaltijden serveren. Dit is belangrijk voor wanneer je merkt dat je honger hebt en geen zin hebt om te koken.

Wat te eten? Denk na over de voeding die je gaat eten. Gezonde voedingsmiddelen die je lekker vindt en al regelmatig eet.

Voor- en tegen argumenten: Overweeg het maken van meerdere kopieën van je "voor en tegen" lijst. Bewaar een kopie in je keuken, dashboardkastje en portemonnee. Soms moet je herinnerd worden waarom je dit doet.

Daarnaast is het belangrijk om niet op dieet te gaan. Het overwinnen van een eetverslaving is al moeilijk genoeg. En door de toevoeging van honger en de bijkomende beperkingen is de kans groot dat het niet gaat lukken.

Nu alleen nog een datum. Het liefst in de nabije toekomst (misschien dit weekend of volgende week).

Vanaf deze dag zal je nooit meer verslavende voeding eten. Niet één hap, nooit meer. Basta!

Aldus Kris Gunnars.

Tot slot

Ik raad je aan om de stappen in de volgorde te volgen zoals deze beschreven staan in het artikel.

Kijk eerst welke gezonde vervangers je in huis kan halen om je eetaanvallen op te vangen.

Kijk naar welke voedingsstoffen je lichaam opzoek is.

Detox je lichaam en darmen. En zeer waarschijnlijk heb je nu al veel minder behoefte aan je oude verslavingsproducten. En ben je al goed onderweg met afbouwen.

Is dit niet het geval en kan je jezelf niet beheersen? Dan wordt het wellicht tijd om het advies van Kris op te volgen en deze producten simpelweg nooit meer te eten.

Ik wens je alle kracht, wijsheid, succes en plezier toe met experimenteren!


Namasté,

Crispijn Hartzema


P.S. Heb je ook goede suggesties? Of heb je een vraag over het artikel? Laat dan hieronder je stem horen. Dan kunnen we elkaar verder helpen!


P.P.S. Heb je zelf een andere gezondheid- en/of lifestyle vraag die je graag beantwoord wilt hebben? Stuur deze dan naar crispijn@pranaliving.nl


P.P.P.S. Wil je op de hoogte gehouden worden van de antwoorden op gezondheid- en lifestyle vragen? Schrijf je dan even in op de nieuwsbrief (en krijg direct een gratis mini cursus) of like de pranaliving Facebook pagina.


P.P.P.P.S. Vond je het een leuk/bruikbaar artikel? Liken en/of delen mag ;)
 

Schrijf een bericht